Markedsføring :: Investering/afkast
De investeringer du foretager i markedsføring skal give et afkast. At måle effekten er for Internet mediet er særdeles let, idet du kan måle besøgstallet helt præcist og beregne effekten ved at sammenholde det med indtjeningen.
Statistik - måling af besøgstal
Måling af besøgstal foretages med statistik, der enten kan være en del af din leje af webhotel eller kan fås hos forskellige tjenester på Internetet. Den sidste løsning fordrer at du får lagt nogle koder ind på hver hjemmeside på dit website, derfor er den første løsning at foretrække fordi den virker automatisk uden at lægge koder ind og desuden giver flere muligheder for at se med hvilke søgeord besøgende kom til din hjemmeside.
Beregn dit afkast
I moderne management-filosofi hedder det ROI (Return Of Investment) at beregne hvor meget afkast du har af en investering. Formlen er: Din investering i et website giver et antal besøgende og en del af disse bliver til kunder. Kunder lægger ordrer der giver indtjening. Du behøver at definere et afgrænset tidsrum til beregningen, fordi set ud i evigheden vil alle investeringer give et mere positivt afkast, naturligvis forudsat at driftsomkostningerne ikke overstiger indtjeningen. Driftsomk. er dog sædvanligvis meget små. Tidsrummet for bregningen bør dog ikke vælges for kort, fordi søgemaskiner har en vis træghed i optagelsen af søgeord.
Din investering kan også være i andet end at øge besøgstallet, nemlig at få flest mulige brugere til at gøre en bestemt handling på din hjemmeside. Det kaldes MWR (Most Wanted Responce). Dog for at beregne dit afkast kræver det special konstrueret software til måling på dine besøgende som alm. statistik ikke kan give, idet statistik ikke sporer brugeradfærd. For at kunne lave disse målinger skal dit system give detaljerede informationer om hvor mange der foretog et bestemt valg på en bestemt hjemmeside. Statistik vil dog måle hvor mange der kom til en bestemt side, men ikke hvordan!.
Markedsføring - eksempel på Investering/afkast
Læs mere...